Trzy drobne rzeczy
03/08/2017

Feedback minimalisty, czyli feedbacku zasad… tylko jedna

Feedback to od kilku lat bardzo modne słowo. Napisano o nim wiele artykułów, ba, nawet całych książek. Jeśli oczekujesz, że w tym artykule znajdziesz zbiór zasad dobrego feedbacku, czyli co robić oraz czego nie robić, nie kontynuuj czytania. Kontynuuj czytanie tylko wtedy, jeśli nie szukasz rozwiązań typu ‚instant’ i naprawdę chcesz popracować nad tym, w jaki sposób komunikujesz się z innym i uprościć swój sposób porozumiewania się tak, aby był jak najbardziej efektywny, ale i  maksymalnie satysfakcjonujący. I przy okazji nauczyć się czegoś o sobie samym 🙂

Zasad na temat tego jak feedback wyglądać powinien, a jak nie powinien było już dziesiątki. A co jeśli powiem Ci, że ja mam tylko jedną zasadę, zasadę, która daje mi pewność, że informacja zwrotna, którą przekazuję jest skuteczna, konkretna i budująca, niezależnie jakiej jest treści? Nie mówię, że czytanie o feedbacku i uczenie się, jak go formułować nie jest ok. Chodzi mi raczej o to, abyś wiedział po co to robisz, co to w Tobie powoduje oraz co może to powodować w drugiej osobie.

Moja złota zasada brzmi następująco: udzielając komuś informacji zwrotnej zastanów się najpierw, czy robisz to, aby wspierać rozwój drugiej osoby, czy aby dać upust temu, co chcesz powiedzieć. 

Bardzo proste, ale nie zawsze łatwe.

Kiedy się głębiej zastanowić, zasada ta zawiera w sobie wszystko, co kluczowe dla feedbacku- zrozumienie samego siebie i tego co nami kieruje, co w nas powoduje dana sytuacja, opanowanie własnych emocji tak, aby nie zniekształcały zanadto rzeczywistości, konkret i jasność przekazu oraz szczere wsparcie dla drugiego człowieka. To właśnie jest dobra informacja zwrotna. Taka, która służy budowaniu, a nie burzeniu. Taka, która ma na uwadze odbiorcę, ale też nadawcę. Taka, której przekazanie nie powoduje u Ciebie odczucia ulgi typu „No, wreszcie mu/jej powiedziałem co mnie boli”, lecz poczucie dobrze wykonanej roboty. Taka, która jest  jasnym bodźcem do rozwoju, ale nie podcina przy tym skrzydeł.

Można przeczytać wiele książek i artykułów na temat feedbacku, ale jeśli nie włożysz w to serca i prawdziwej troski o osobę, z którą rozmawiasz, efekt i tak nie będzie zadowalający. Myślę, że ta jedna zasada z powodzeniem może służyć początkującym, jak i bardziej zaawansowanym w temacie. Stosuj ją i zbieraj plony 🙂

Powodzenia,

WW

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *